Historic Route 66

Kynebs bil er efterhånden godt fyldt, så det er med at pakke rigtigt. Kirsten har også inddraget bagsædet....

Vi er på Old Route 66 i Los Lunas.

Flot var Route 66-vejen før 1937.

Her er vi ved gamle Budville Trading Company.

Frokost i Grants.

På vej ud af Grants mødte et godstog med langt over 100 vogne...

Sådan sluttede "Old Route 66" ved Continental Divide.

Så er vi ved "Continental Divide".

Kaffepause ved en indiansk butik ved Continental Divide.

På vej mod byen Grants.

Så er vi her - ved berømte "El Rancho Hotel".

Særdeles flot indrettet lobby.

Frits studerer hvilke af de kendte, der har boet her.

Her har Humphrey Bogart overnattet.

Flot lobby.

Jo, John Wayne m. fl. har været her.

Tydeligt vi er på "Historic Route 66" i byen Gallup.

Vi besøgte "Arrowhead Motel" - der var populært hos alm. rejsende.

Et vue hen aGallups hovedgade og tidligere Route 66-vej.

Flot vej på vej mod Arizona.

Kulisse ved grænsen til Arizona.

It´s Arizona-time - så vi har vundet en time ekstra.

Vi håber ikke at møde disse fyre - men rart at vide.

Servicemeddelelse ved visitor-centret om at giftige slanger og insekter lever i området.

Så er vi ved statsgrænsen til Arizona.

Vi besøgte Arizoinas visitor-center.

På gammel Route 66-vej i Arizona.

Her er vores overnatningssted i byen Holbrook.

Ulrik og Kirsten klar til aftensmad på kendt steakhouse ved motellet.

En "local beer" skulle smages - den var god

Vi forlod nu Albuquerque og kørte videre vest på - vi valgte den gamle Route 66-strækning fra 1926 - 1936, der går syd på til Los Lunas og derfra vestpå indtil den løber sammen med i-40 omkring byen Mesita. Grundet vejarbejde kom vi ud af kurs på vej mod Los Lunas, men vi genfandt vejen inden Los Lunas.

I Los Lunas prøvede vi at at finde det gamle "Santa Fe Railroad Depot", men trods forespørgsler hos de lokale tydede alt på, at den gamle station var blevet ofret til den nyopførte jernbanestation på samme sted. Heller ikke et mindesmærke var her - det plejer amerikanerne ellers at være gode til.

Vi fortsatte ad den gamle Route 66-vej - og det var en rigtig flot og lang strækning uden ret megen trafik, så det var let at stoppe for at tage billeder. Vi fandt første mål "Budville Trading Company" fra 1935, der i tidens løb har fungeret som Philips 66-benzinstation, værksted og købmand. Men noget kønt syn var det ikke.

I Grants prøvede vi at finde drive-in-teatret, men på adressen var der en tom grund, så mon ikke den er blevet revet ned for nylig ?  Vi nøjedes derfor i Grants  med frokost i det gode vejr på en lille park mellem minemuseet og byens rådhus.

Næste stop blev derfor i "Continental Divide" i Zunibjergene, der markerer at det regnvand der falder vest for dette punkt løber ud i Stillehavet, men det regnvand der falder øst for dette sted, løber ud i Atlanterhavet. Der blev også handlet lidt i nogle af indianer-butikkerne.

Nu kom vi til Gallup, hvor det store mål var at besøge hotellet "El Rancho" fra 1937 - og et af datidens absolutte tophoteller. Hotellet blev særligt i 30´erne og 40´erne stedet for filmindustriens helte og andre berømtheder. Vi fik lov at fotografere de fashionable omgivelser - det var let at se, dette hotel har været noget helt særligt. På første sal fandt vi værelserne, hvor bl.a. Mae West, Jane Fonda, Humphey Bogart, Erroll Flynn og Katherina Hepburn har overnattet - men fandt desværre ikke hvor f.eks. John Wayne, Kirk Douglas og Ronald Reagan har overnattet!!

Vi besøgte også det nærliggende Arrowhead Motel, der var populært overnatningssted for mere alm. mennesker dengang, så man kunne bo billigt, men stadig bentte "El Rancho´s" gode restauranter og mænge sig lidt med de kendte.

Vi kom nu til grænsen til Arizona - vi skyndte os ind i visitor-centret, da vi troede, de lukkede om 10 minutter - men smilet kom frem hos os, da vi fandt ud af at i Arizona skulle vi stille urene en time tilbage, det passede os fint. Nu er der så 9 timers forskel på tiden i Danmark!

Statsgrænsen mellem New Mexico og Arizona ligger i særdeles flot kulisse med røde klipper rundt omkring, men der blæste en vældig vind her i bjergene (2000 meter over havet), så det tørre sand hvirvlede rundt visse steder.

Vi prioriterede nu at nå til Holbrook for at få mere tid senere, og i Arizonas østlige del ligger i-40 direkte oven i gamle Route 66 borset fra 3 små strækninger - vi kørte 2 af de gamle Route 66-strækninger, der var delvis grusvej! Vi tog den flotte Route 66-vej ind gennem Holbrook til byens hovedgade - Hopi Drive - hvor vi valgte et motel , næsten nabo til WigWam Motel, hvor vi boede i 2008.

Kynebs valgte at tage aftensmad på et nærliggende steakhouse - familien Johansen var ude i byen og se indianerdans.